İran Kedisi Irk Özellikleri ve Bakımı

Pers kedisi ya da Fars kedisi olarak da anılan İran kedisi, en eski kedi ırklarından biri olarak biliniyor. Dünyanın her yerinden birçok hayranı olan sakin ve sevgi dolu bu ırk, 19. yüzyıl sonlarında sıklıkla düzenlenmeye başlayan kedi güzellik yarışmalarının en gözde yarışmacıları arasında yer alıyor. İran kedilerinin kökenine dair pek çok hikaye bulunuyor. Bunlardan bir tanesi, yine kendi gibi doğulu bir kedi olan Ankara kedisiyle çiftleştirilmiş olduğu tezine dayanıyor. Yapılan araştırmalara göre, Pers uygarlığının dağlık kesimlerinden gelen İran kedisi ile bugünkü İran kedileri aynı genetik özellikleri taşımıyor.

İran Kedilerinin Karakteri

12 ila 17 yıllık bir ömre sahip olan İran kedileri, ev yaşamına uygun sakin mizaçları ve ev eşyalarına zarar vermeyen yumuşak hareketleri ile biliniyor. Güçlü bir bedene ve kısa bacaklara sahip İran kedilerinin renkleri monocolour (tek renkli), bicolour (iki renkli), tricolour (üç renkli) olmak üzere üç grubu kapsıyor. Üç renkli İran kedilerine diğer iki gruba oranla daha nadir rastlanıyor. Geniş ve yuvarlak kafası, belirgin bir girintisi olan basık burnu, iri gözleri ve uzun tüylere sahip kabarık bir kürkü bulunuyor. Akıllı, sakin, narin ve uyumlu mizacı ile sempati toplayan İran kedilerinin bundan birkaç yüzyıl önce, daha agresif olduğuna dikkat çekiliyor. Tüm kediler gibi yalnızlığı seven İran kedileri, bütün gün yalnız kalabilseler de akşam eve gelenlerin ilgisine ve sevgisine ihtiyaç duyuyor.

İran Kedilerinin Bakımı

Günümüzde evinde bir kedi beslemek isteyenlerin büyük bir kısmı, İran kedisinde karar kılıyor. İran kedilerinin uzun tüylere sahip kürklerinin gün aşırı taranması öneriliyor. Bu da kedinin daha sağlıklı tüylere sahip olacağı hem de eşyaların üzerine daha az tüy bırakacağı anlamına geliyor. Yazın bunalmaması için kesilen tüylerin, çok kısaltılmaması gerekiyor. Çünkü gereğinden fazla kısaltılan tüyler, kedilerin psikolojisini bozabiliyor. İran kedilerinin basık burun yapısı, gözlerinin çevresinde sürekli bir akıntı oluşumuna neden oluyor. Haftada iki / üç kez, gözün çevresindeki doğal yapıyı bozmamaya özen göstererek, kaynatılıp soğutulmuş steril su ve pamuk yardımıyla göz çevresini temizlemek gerekiyor. Bununla birlikte, göz bakımı rutininin kedinin ihtiyacına göre belirlenmesi önem taşıyor.

İran Kedilerinin Yatkın Oldukları Genetik Hastalıklar

Basık burun yapısı ve kısa burun kanalları hırıltılı bir nefese ya da zor nefes alma gibi solunum problemlerine kaynaklık ediyor. İran kedileri, normal bir yüz formuna sahip kedilerle aynı büyüklük ve aynı sayıda dişe sahipken, basık surat formuna uyumlu olarak gelişen çene uzunluğu normalden daha kısa oluyor. Normal büyüklük ve sayıdaki dişler yetersiz alanda gelişigüzel ve çarpık bir şekilde gelişebiliyor. Çene kemiğinin yetersiz yapısında gelişen çarpık gelişme tedavi edilmezse; diş eti hastalıklarına ve ağız içi enfeksiyonlara, diş kaybına ya da vücuttaki diğer organların rahatsızlanmasına neden olabiliyor. Idiopatik yüz dertamtiti, kalp rahatsızlıkları, böbrek rahatsızlıkları İran kedilerinin kalıtsal rahatsızlıkları arasında yer alıyor.