Kedi ve Köpeklerde Demir Eksikliği Anemisi

Kanda yeterli oranda demirin bulunmaması demir eksikliği anemisi olarak adlandırılıyor. Demir, insanlar için olduğu kadar hayvan sağlığı için de oldukça önem taşıyor. Kandaki demir oranının gerektiğinden az olması durumunda kırmızı kan hücrelerinin gelişimi aksamaya başlıyor. Demir eksikliği yaşanan sistemde, kemik iliği ile üretilen hücreler, oksijen taşıma işlevini sağlıklı bir akışla yerine getiremiyor. Demir eksikliği anemisinin tedavisi yapılmadığında ölüme varabilecek nitelikte sorunlara dönüşebiliyor. Bu nedenle bir an önce teşhis ve tedavinin başlatılması gerekiyor. Tedavi edilebilir bir hastalık olan anemi sorunu çözüldüğünde, kedi ve köpeklerde hem yaşam süresi hem de kalitesi artıyor. Tedaviye hemen cevap verebilen bu hastalığın seyri bir hafta içinde iyiye doğru yön değiştirerek, olumlu sonuçlar gözlemlenmeye başlıyor.

Kedi ve Köpeklerde Demir Eksikliği Anemisi Belirtileri

• Yemede isteksizlik
  • Kan basıncını yükselmesi
  • Erken yorulma, halsiz ve soluksuz kalma
  • Kum yeme, beton yalama
  • Üşüme ve titreme
  • Burun, göz kapakları ve dişetlerinde solgunlaşma

Kedi ve Köpeklerde Demir Eksikliği Anemisi Nedenleri

• Pire, kene ya da farklı özellikteki kan emici parazitlerin neden olduğu paraziter enfeksiyonlar.
  • Lenfosit olarak adlandırılan beyaz kan hücrelerinin değişime uğrayarak neden oldukları lenfoma.
  • İdrar yolları ve üreme sistemi ile ilgili kanamalı enfeksiyonlar.
  • Gastro intestinal (mide ve bağırsak) kanallarda kanamalar.
  • Rahim içinde gelişe kistik endometrium.

Diyette yer alan fazla miktarda fosfor demirle birleşerek güç çözünebilecek kompleksler oluşturabiliyor. Bunu takiben bağırsaklarda demir emilimi önemli oranda azalıyor. Diyette protein oranının düşük olması da demir transferinin gerçekleşmemesine neden olabiliyor. Gebelikte ve büyüme dönemlerinde kedi ve köpeklerdeki demir ihtiyacı normalden daha fazla oluyor. Demir açısından oldukça fakir olan süt, emzirme döneminde yavruların demir ihtiyacının karşılanmadığı anlamına geliyor. Demir eksikliği anemisi gerçek ve yalancı demir eksikliği anemisi olmak üzere iki ayrı seyirde gözlemlenebiliyor. Aneminin teşhisinde demir parametrelerinin değerlendirilmesi bu ikili seyrin tespitine yardımcı oluyor.

Kedi ve Köpeklerde Demir Eksikliği Anemisi Tedavisi

Yapılan tam kan sayımında ortalama hücre hacminin (MCV) normalden düşük olduğu gözlemlendiğinde, kesin tanıya ulaşmak için ileri tetkik yaptırmak gerekiyor. Düşük serum demir düzeyi, yüksek toplam demir bağlama kapasitesi, düşük serum ferritin düzeyi gözlemleniyor. Kan sayımı yapmak mümkün değilse, ortalama hücre hemoglobin konsantrasyonu hesap edilerek, demir eksikliği anemisinin olup olmadığı konusunda bir sonuca varılması gerekiyor. Kedi ve köpeklerde demir eksikliği anemisine yönelik en uygun tedavi sürecine geçilebilmesi için öncelikli olarak demir eksikliği seviyesini tespit etmek önem kazanıyor. Muayene ile alınan sonuçlara göre eğer demir oranı çok düşükse kan nakline gidilebiliyor. Kan bileşiminde tespit edilen demir oranını normal düzeylere çıkartmak için birkaç ay süresince besin takviyeleri kullanılabiliyor. Tedavi süresinde olduğu gibi tedavisi bittikten sonra da kedi ya da köpeklerin sağlık durumunun belli aralıklarla kontrolden geçirilmesi gerekiyor. Bu hastaların sağlık durumu normale dönene kadar başka hayvanlarla yakınlaşmalarını önleyerek, gelişebilecek herhangi bir enfeksiyon riskini azaltmak, tedavinin süreci açısından destekleyici olabiliyor.

VetArt Veteriner Kliniği her zaman sevimli dostlarımızın yanında… Kontrollerinizi düzenli yaptırmalı ve onun sağlığından emin olmalısınız. VetArt, Fıstıkağacı Üsküdar, Acıbadem, Koşuyolu bölgelerinde, Kadıköy veteriner kliniği ve Ataşehir veteriner kliniği olarak ta hizmet vermektedir.