Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpması

Kedi ve köpeklerde sıcak çarpması sık sık karşılaşılan olumsuz durumlardan biridir. Çoğunlukla yaz aylarında kendini gösteren ve hayvanların sağlığını olumsuz yönde etkileyen güneş çarpması, tedbir gerektiren önemli konulardan bir tanesidir. Gerek sokak hayvanları gerekse evcil hayvanlar için hayati risk taşıyan bu durum, önlem alınabilecek özel bir durumdur.

Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpması Olur mu?

Köpeklerde ter bezleri olmadığı için vücutlarında biriken ısıyı soluyarak dilleri ile dışarıya atarlar. Aynı durum kediler için de geçerlidir. Kedilerde terleme durumu söz konusu olmadığı için vücutlarındaki ısıyı farklı yöntemlerle uzaklaştırmak zorunda kalırlar. Sahip oldukları ısıdan daha fazlasının mevcut olması kedilerin ve köpeklerin rahatsızlanmasına neden olmaktadır.

Kedilere nazaran köpeklerin daha fazla ısıya maruz kaldığı bilinen bir gerçektir. Yaşanan bu olumsuzluğun nedeni ağırlıklı olarak ihmalkârlığa dayanmaktadır.

Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpmasının Nedenleri

• Kedi ve köpeklerde sıcak çarpmasının birinci nedeni hayvanları araçlarda kapalı bırakmaktır.
  • Daha önce güneş çarpması yaşayan bir hayvan daha sonra tekrar yaşayabilmektedir. Tekrarlama ihtimali ilk ihtimalden çok daha güçlüdür.
  • Barınacak alan bulamayan kedi ya da köpekler, güneş çarpması sorununu sıkça yaşarlar.
  • Vücut ısısı çevre ısısına adapte olamamış olan kedi ya da köpeklerde sıcak çarpması sık sık yaşanmaktadır.
  • Özellikle köpeklerde sık görülen egzersiz alışkanlığı sıcak saatlerde yapıldığında sıcak çarpmasına sebep olabilmektedir.
  • Köpeklere, balkonlarda bakma durumu sıcak çarpmasına kaynaklık edebilmektedir.

Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpmasının Belirtileri

Kedi ve köpeklerde sıcak çarpmasının belirtilerinden ilki soluma güçlüğüdür. Sık sık kesik kesik nefes alıp verme durumu söz konusudur. Ayakta duramama durumu bir başka belirti olarak görülmektedir. Kedi ya da köpeklerin yan yatma sıkıntısı yaşadığı bilinmektedir.

Artmış kalp ritminin yanı sıra bir de kusma durumu kendini göstermektedir. Kusmayla eş zamanlı olarak kanlı ishal sorunu da ortaya çıkabilmektedir. Tüm bunların yanı sıra hayvanda salya artışı kendini göstermektedir.

Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpmasına Nasıl Müdahale Edilmeli?

Kediniz ya da köpeğinizde sıcak çarpması belirtilerinden herhangi birine rastladığınızda ilk yardım müdahalesini geciktirmemeniz önemlidir. Kedilerde ilk yardım ile köpeklerde ilk yardım bu konuda benzerlik göstermektedir.

Kedinizi ya da köpeğinizi sıcaktan alarak gölge ve serin bir yere koymalısınız. Sonrasında üzerinde soğuk su püskürtmelisiniz. Hemen arkasından ateşini ölçmelisiniz. Çevrenizde varsa vantilatör açmalısınız. Daha sonra mümkünse patilerin yumuşak bölgelerine az miktarda alkol sürmelisiniz.

Sıcak çarpması ilk yardım müdahalesinin amacı, vücut sıcaklığını düşürmek olmalıdır.

Kedi ve Köpeklerde Sıcak Çarpması Tehlikeli mi?

Kedi ve köpeklerde sıcak çarpması durumu oldukça tehlikelidir. Ölümcül olabildiği gibi farklı hastalıklara kaynaklık da edebilmektedir. Böbrek yetmezliği, kan pıhtılaşması, anormal kalp sorunları, nefes kesilmesi sorunları bunların başında gelmektedir.

Kedi ve köpeklerde sıcak çarpması, felce neden olan durumlardan biridir. Kalıcı hasar olmaması adına ilk yardımın dikkatli şekilde gerçekleştirilmesi ve en kısa sürede veterinere ulaşım sağlanması son derece önemlidir.