Gingivit ve Stomatit nedir?

Kasım 13, 2018

Kedilerde Gingivit ve Stomatit Nedir?

Gingivit kısaca açıklanacak olursa diş eti iltihabıdır. Dişlerde tartar birikmesi sonucunda diş etleri iltihaplanır ve şişer bu duruma gingivit nedir. Diş etlerinin bakterilere karşı verdiği reaksiyon sonucu Gingivit oluşur. Gingivit halk dilinde cincivit olarakta bilinir. Kedilerde ağız bakımı iyi yapılmadığı takdirde Gingivit sıklıkla görülebilir, ağız ve diş bakımı düzenli olarak yapılmalıdır. Gingivit oluştuğu durumlarda vetenirenere gidilmesi gerekir, aksi durumda tüm ağzı kaplayan bir iltihap ortaya çıkabilir.

Stomatit ise ağızda oluşan yaraya verilen isimdir, teknik olarak aynı sebeplerden ortaya çıkmaktadır. Yaradan dolayı oluşan iltihaplanma durumuna Stomatit ismi verilir. Stomatit ağız kenarlarında, dilde, damakta, yanaklarda ve diş etlerinde oluşabilir. Genel olarak ağızda her yerde Stomatit oluşabilir. Kedinin oral hijyenine dikkat edilmediği taktirde Stomatit görülebilir.

Gingivit ve Stomatit belirtileri nelerdir?

Gingiviti tespit edebilmek için kedinin ağzını iyi bir şekilde incelemek gerekiyor, ışık ve flaş yardımıyla ağzın her tarafı detaylıca incelenmeli olası durumda mutlaka veterinere götürerek tedavinin yapılması sağlanmalıdır.

• Genel olarak en büyük belirtirtisi diş eti renginin açık pembeden kırmızıya dönmesidir.
  • Ağız içerisinde yanaklarda, diş etlerinde, dilde ve damakta şişme olma durumu.
  • Ağız içerisinde çok yüksek boyutlara ulaşan ağrı.
  • Bazı durumlarda ağız kokusu.
  • Ağızda kanama
  • Kedi eskisi kadar iştahla yemek yemiyorsa.
  • Kanla karışık tükürük.
  • Aşırı salya akması.
  • Ağızda çatlamış diş etleri.
  • Kediniz ağzını tırmalıyorsa bu da bir belirti sayılabilir.
  • Kedinin ağzına dokunulduğunda aşırı derecede rahatsızlık duyuyorsa.

Kediler de Gingivit ve Stomatit oluşmasının sebepleri

Tıbbi olarak kesin bir sebebi bulunmamasına rağmen uzman veteriner hekimler bunun doğuştan gelen bağışıklık durumu ile alakalı olduğunu düşünmektedirler. Aynı zamanda ağız iltihabının bir değer sebebi ise hijyendir. Dişlerde ki tartar ve plakalara kedinin bağışıklık sistemi, müsait olmayan şekilde tepki vermesi sonucu ağız iltihabı oluşabilir.

Kediler de ağız iltihabı nasıl tedavi edilir?

Kedilerde ağız iltihabının anlaşılması için veteriner hekimler tarafından incelenmelidir bazı durumlarda ise evde kendi başınıza müdahale edebilirsiniz. Başlangıç düzeyi bir iltihap için en yaygın tedavi yöntemi profesyonel şekilde diş temizliğidir. Kedilerin dişleri sıklıkla fırçalamalı ve temzilenmelidir bazı durumlarda ise veterinerlerin önerdiği ağız gargarası ve anti plaka önleyici ürünler kullanılabilir. İltihap ağıza yayılırsa diş eti çekilmesi görülebilir bu gibi durumlarda mutlaka veterinere götürülmelidir.

Diş eti iltihabı ilerlemişse bazı durumlarda cerrahi operasyon önerilebilir bu kendinizin sağlığı açısından tehlikeli bir durum olabilir. Kedinin cerrahi operasyon sonrası yemesi ve diğer tüm yaşamsal fonksiyonlarında düzelme görülür lakin durum çok ciddi olmadıkça cerrahi operasyon ömerilmemektedir. Cerrahi operasyon öncesi mutlaka check up yapılarak kedinin başka rahatsızlıkları olup olmadığı incelenmelidir.

Posted in Blog
¤